Prędkość obrotową silnika asynchronicznego możemy zmieniać trzema sposobami:
- zmieniając liczbę par biegunów,
- zmieniając poślizg,
- zmieniając częstotliwość napięcia zasilającego. czyli stosując falownik
Zmiana liczby par biegunów powoduje zmianę prędkości wirującego pola ma-gnetycznego. Dla dwóch biegunów prędkość ta wynosi 3000 obr/min, dla czterech 1500 obr/min. Jeden silnik może być zaprojektowany na dwie różne liczby par biegunów. Regulacja prędkości polega na przełączeniu pomiędzy uzwojeniami stojana tak, żeby zmieniła się liczba par biegunów. Przełączenie z mniejszej na większą liczbę par biegunów musi być dostosowane do prędkości silnika. Jeśli przełączenie nastąpi zbyt szybko, silnik wejdzie w obszar pracy prądnicowej, co może spowodować jego uszkodzenie.
Regulacja poślizgu może odbywać się dwoma sposobami. Zmiana napięcia zasilającego stojan możliwa jest bez zmiany częstotliwości. Moment silnika zależy od kwadratu napięcia zasilającego stojan. Zmiany w obwodzie wirnika mogą odbywać się przez włączenie w obwód wirnika rezystorów, lub przez włączenie dodatkowego napięcia w ten obwód. Sterowanie wirnikiem może odbywać się tylko
w przypadku silników pierścieniowych, ze względu na możliwość dostępu do jego uzwojeń.
Prędkość zmieniana jest poprzez zwiększanie strat mocy w wirniku. Do regulacji prędkości silnika asynchronicznego można również zastosować kaskadę podsynchroniczną. W tej metodzie obwody wirnika są podłączone, przez pierścienie ślizgowe, do dodatkowej prądnicy prądu stałego lub sterowanego mostka prostowniczego. Zmiana wielkości wprowadzanego napięcia powoduje zmianę magnesowania silnika i jego prędkości obrotowej.
Regulacja częstotliwościowa -możliwa jest w tym przypadku regulacja prędkości obrotowej silnika przy minimalnych stratach energii. Prędkość wirującego pola magnetycznego zmienia się wraz z częstotliwością. Dla utrzymania stałego momentu napięcie zasilające musi się zmieniać wraz z częstotliwością.